E-sports eli e-urheilu kasvattaa jatkuvasti suosiotaan paitsi pelaajien keskuudessa, myös modernina vedonlyöntikohteena. Laji tarjoaa paljon mahdollisuuksia, sillä kilpapelaamista järjestetään monissa eri genreissä niin yksilö- kuin joukkuetasollakin.
E-urheiluun liittyvä vedonlyönti kiinnostaa erityisesti niitä, jotka ovat itsekin harrastaneet lajia ainakin jonkin verran harrastusmielessä. Tällöin pelaamisen seuraamiseen pääsee kiinni matalalla kynnyksellä ja sitä kykenee analysoimaan syvällisemmin.
Toisaalta e-sports tarjoaa vedonlyöntikohteena jännitystä myös niille, joilla ei ole lajista omakohtaista kokemusta. Se kiehtoo mahdollisuuksillaan ja aivan omanlaisella kulttuurillaan.
Tässä artikkelissa esittelemme syitä e-sportsin suosiolle. Kun ymmärrät lajia ja sen taustoja paremmin, saat luultavasti myös omaan vedonlyöntiisi uusia ulottuvuuksia!
Mitä e-sports oikeastaan on?
Ennen kuin aletaan selvittää syvemmin, mikä e-sports vedonlyönnissä kiinnostaa, on paikallaan kerrata lyhyesti, mitä e-urheilulla oikeastaan nykyään tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään.
Lyhyesti sanottuna e-sports on kilpaurheilua, jossa hyödynnetään tietotekniikkaa. Kuka tahansa voi harrastaa elektronista urheilua ja pelailla netissä tai pelilaitteella yksin tai kavereiden kanssa. Kilpaurheiluksi pelaaminen muuttuu vasta siinä vaiheessa, kun pelaajat pelaavat toisiaan vastaan.
Harrastaminen muuttuu urheiluksi siinä vaiheessa, kun muita vastaan kilpaileminen on tavoitteellista. E-sportissa tarvitaan treenaamista ja pitkäjänteisyyttä aivan samoin kuin missä tahansa urheilulajissa. Menestys ei synny ilman kovaa työtä.
Vaikka kyseessä on verraten tuore ilmiö suuren yleisön tietoisuudessa, e-sportsin juuret juontavat jo 1980-luvulle. Tällöin pelaajien suorituksista eri tietokone- ja konsolipeleillä alettiin pitää erilaisia listoja, jotka levisivät internetissä.
Pelaaminen muuttui tavoitteellisemmaksi ja hieman virallisemmaksi. 1990-luvulla turnaukset alkoivat saada myös sponsoreita. Yksi suuri merkkipaalu oli Nintendon NES-pelikonsolillaan järjestämä maailmanmestaruuskilpailu omille peleilleen vuonna 1990.
Internet vauhditti luonnollisesti e-sportsin maailmanvalloitusta, sillä sen ansiosta pelaajat löysivät itselleen helpommin vastustajia fyysisestä sijainnista riippumatta. 1990-luvun lopulla päästiinkin vihdoin järjestämään ensimmäiset kansainväliset e-urheilukisat.
Vuonna 2001 oli ensimmäisten e-urheiluolympialaisten, Word Cyber Gamesin, vuoro. Ammattimainen pelaaminen alkoi olla mahdollista alansa huipuille, sillä palkintosummat nousivat satoihin tuhansiin dollareihin ja mahdollistivat uraan panostamisen.
Nykyään eri peligenrejä on enemmän kuin koskaan, samoin kilpailuita ja sponsoreita. E-sports aletaan nähdä tasaveroisena urheiluna perinteisempien urheilulajien rinnalla. Tämä kehityskulku antaa myös vedonlyönnille yhä enemmän mahdollisuuksia ja variaatioita.
E-sports vetoaa monipuolisuudellaan
E-sports tarjoaa valtavan määrän eri lajeja, joten lähes jokaiselle löytyy varmasti sopivaa seurattavaa. Tässä piileekin yksi suurimmista e-urheilun vedonlyönnin suosion salaisuuksista. Jokainen voi löytää lajin, joka vetoaa omiin intresseihin.
Nykyään e-sports vedonlyönti on mahdollista monipuolisesti ainakin seuraavissa genreissä:
FPS-räiskintäpeleissä perusidea on eliminoida vastustaja käyttämällä tähän pelin tarjoamia aseita. FPS on lyhenne sanoista First Person Shooter, eli pelikuva näkyy pelaajalle pelihahmon silmissä. Pelit voivat tavoitella realismia tai olla mielikuvituksen tuotetta, ja myös pisteytysperiaatteet vaihtelevat.
RTS-strategiapeleissä pelaajat toimivat reaaliajassa (Real Time Strategy). Yleensä pelissä kerätään resursseja, jotka ovat rajallisia ja joiden omistuksesta käydään taisteluja. Resursseilla voi esimerkiksi rakentaa ja tuhota, ja tavoitteena on ennakoida ja estää vastapuolen toimia.
MOBA-areenapeleissä (Multiplayer Online Battle Arena) kaksi vastakkain pelaavaa joukkuetta yrittää tuhota vihollisen tukikohdan ja samalla puolustaa omaansa. Joukkueissa jokaisella pelaajalla on oma hahmonsa, jolla on omat ominaisuutensa. Pelin edetessä hahmojen kyvyt kasvavat.
Battle Royale -selviytymispeleissä tavoite on olla viimeinen henkilö tai joukkue, joka säilyy elossa. Vastustajia on rajallinen, vähenevä määrä ja usein myös pelialue pienenee pelin edetessä, jolloin pelaajat joutuvat väistämättä kohtaamaan toisensa.
Taistelupeleissä, jotka pelataan konsoleilla, pelaaja valitsee hahmon, joka taistelee joko tietokonetta tai toista pelaajaa vastaa. Hahmot ovat erilaisia kyvyiltään ja taistelu käydään lähitaisteluna. Pelaajan pitää tuntea näppäinyhdistelmät ja pelimekaniikka, joilla liikkeet mahdollistetaan.
Ajopelit voidaan jakaa simulaattoreihin ja arcadepeleihin. Arcadepeleissä ei yritetä olla realistia, ja ohjaamiseen käytetään yleensä peliohjainten nappuloita ja joystickeja. Simulaattorit yrittävät matkia aitoa ajokokemusta ratteineen ja polkimineen.
Vedonlyöjille tarjolla maailmanluokan viihdettä
Monipuolisuuden lisäksi e-sports on suosittu vedonlyöntikohde sen viihdearvon vuoksi. Monet urheilulajit ovat pitkästyttävimmillään melko tylsiä seurata, mutta e-urheilun kanssa tähän ongelmaan törmää hyvin harvoin.
E-sports kilpailut keräävät miljoonayleisöjä paikan päälle ja myös suorilla verkkolähetyksillä on runsaasti vetovoimaa. Katsojat arvostavat lajissa muun muassa sen tarjoamaa draamaa, visuaalista taituruutta sekä pelaajien pelitaitoja ja -strategioita.
Lisäksi e-urheilu tarjoaa mahdollisuuden aggressioille purkautua sallitussa ympäristössä ja soveliain muodoin – niin pelaajan kuin lajin seuraajankin kohdalla.
Myös show on arvossaan toisin kuin monessa muussa lajissa. Menestyneimmät e-sports pelaajat ovat suuria tähtiä, joilla on omat faninsa ja seuraajansa. Fanikulttuurin ympärillä on myös paljon aktiivista sosiaalista kanssakäymistä.
Casinot ja niiden tarjoama vedonlyönti on jo itsessään jännittävä, adrenaliinia nostattava tapahtuma. E-urheilun kohdalla pelin draama ja seikkailullisuus nostattavat lajin seuraamisen aivan uuteen potenssiin. Nykyteknologia mahdollistaa sen, että pelit ovat näyttäviä ja kunnianhimoisia toiminnoiltaan ja visuaaliselta ilmeeltään.
Koska e-urheilu on ensisijaisesti nuorten aikuisten seuraama kohde, se on toiminut eräänlaisena väylänä tutustuttaa myös nuoremmat ikäluokat vedonlyöntiin uudella tavalla.
Vedonlyönnistä haetaan lisäjännitystä muutenkin jännittäväksi koettuun urheilukilpailuun. Vedonlyönnin mukanaan tuomaa mahdollisuutta päästä itsekin käsiksi tuntuviin voittoihin, osataan arvostaa.
Samoin e-sports vedonlyönnin arvoksi nähdään asetelma, jossa onnistuneimmat vedot edellyttävät sopivassa suhteessa riskinottoa, tietoa ja kokemusta lajista. Pelkällä tuurilla voitto osuu kohdalle vain harvoin, ja tämä sopii lajiin intohimoisesti suhtautuville seuraajille.
Esports huiput inspiroivat ja innostavat
Yksi e-sportsia sitkeimmin vaivannut ennakkoluulo on käsitys, jonka mukaan kyse olisi vain laiskasta pelaamisesta, johon kuka tahansa kykenee. Vaikka aika on oikonut tätä harhakuvaa, se istuu edelleen yllättävän sitkeässä.
Todellisuudessa menestys e-sportsissa edellyttää valtavasti harjoittelua, vaivannäköä ja lahjakkuutta. Voitot eivät suinkaan tule sattumalta tai ilmaiseksi, vaan huipulle kohoavat vain harvat aivan samalla tavalla kuin vaikkapa jalkapallossa..
Menestykseen vaadittava lahjakkuus on yhdistelmä esimerkiksi nopeaa reaktiokykyä ja oppimiskykyä, erinomaista paineensietokykyä sekä taitoa keskittyä olennaisiin asioihin ja jättää muut huomiotta.
Menestyksen tavoitteluun pitää myös sitoutua. Tämä tarkoittaa valintoja, joissa joutuu kieltäytymään monesta asiasta, koska aika pitää käyttää harjoitteluun. Vaikka kyse on pelaamisesta, treenaaminen ei ole läheskään aina hauskaa.
Kun tällaisista elementeistä hiotaan mestaripelaaja, lajin seuraaminen ja vedonlyönnin tulosten odottaminen on äärimmäisen nautinnollista. Mielenkiinto kohdistuu paitsi peliin, myös pelaajaan – ja juuri tämä erikoislaatuinen yhdistelmä tekee e-sportista aivan erilaisen verrattuna muihin urheilulajeihin.
E-urheilun kirkkain kärki elää jatkuvasti: uusia, tuoreita tähtiä syttyy ja vanhoja katoaa. Vedonlyönti säilyy kiinnostavana, kun yksikään voitto ei mene sataprosenttisella varmuudella alansa kiistattomalle legendalle.
Siinä missä e-pelaamisen pelisankari tekee huimia suorituksia, varsinainen pelaaja istuu paikallaan. Pelaaminen tapahtuu pään sisällä, eikä edellytä huippuunsa treenattua kroppaa.
Toisaalta myös e-sportsista löytyy fyysinen puoli. Testitilanteissa on havaittu, että sykkeet nousevat yli 180:n, ja näppäimistöllä on kyettävä antamaan komentoja huippuvauhtia.
E-sports sisältää siis runsaasti vauhtia, ja tämän vuoksi myös äkkikäänteet ja yllätykset pelissä ovat mahdollisia, jopa todennäköisiä. Lajin seuraaminen on intensiivistä, eikä lopputulosta voi ennustaa etukäteen.
Pienikin virhe pelissä voi keikauttaa pelitilanteen uuteen uskoon, jolloin myös vedonlyönnissä tehdyt ratkaisut näyttäytyvät uudessa valossa. Tämä yllätyksellisyys tekee e-sportsista vedonlyöjän näkökulmasta kiinnostavan.
Leave a Comment